Bicikli su fenomenalna stvar. Pomažu nam da se lakše probijemo kroz neverovatne gužve u saobraćaju i brže stignemo na odredište. Dobri su da aktiviramo naše telo i da se više krećemo. Da budemo napolju na vazduhu i u prirodi. Lakše se zaustavljamo, i to više puta na više mesta - prava stvar za kurire (donesi, glovo, wolt). Omogućavaju nam neverovano lako i besplatno parkiranje. I obični bicikli su odlični, ali vam električni bicikli pomažu kada nemate dovoljno snage. Pomažu vam da se manje znojite, da pređete mnogo više kilometara i da savladate velike uspone. Neobično su atraktivni jer sa njima dobijate osećaj moći da možete da savladate nešto što vam je do skoro bilo nezamislivo. Tako da ujedno deluju i na vaše samopouzdanje. Ne plaćate registraciju, a potrošnja struje je minimalna. Izlaskom iz svog auta i prelaskom na električni bicikl smanjićete potrošnju goriva i izduvne gasove, čime ćete manje zagađivati okolinu, a uz to lakše i brže stići na odredište.

 

Sve je više električnih bicikala i sve više različitih modela. Teško je odabrati pravi koji odgovara vašim potrebama. Evo nekoliko stvari na koje morate da obratite pažnju.

Generalno postoje 
3 rešenja za motor na biciklu.
 Motor je u prednjem točku
 Motor je u zadnjem točku
 Motor je u sredini kod pedala

Motori u prednjem točku su obično od 250W i pomažu pri obrtanju pedala, nisu previše jaki i zato se mogu koristiti na ravnom putu i na manjim uzbrdicama. Postoji kit za ugradnju sa motorom u točku, baterijom i kontrolerom pa možete od vašeg starog bicikla da napravite električni. Cene polovnih se kreću od 250 do 500€

Motori u zadnjem točku se razlikuju po snazi i ima ih od 250W, 500W, 1000W pa do čak 3000W. 3000W je izuzetno jako čak i za skutere, pa tako ovi bicikli mogu da se penju uzbrdo čak i uz planinu, i da idu izuzetno brzo. Prednost motora u zadnjem točku je što takvi bicikli mogu da se voze i samo sa gasom, bez okretanja pedala, kao kada vozite skuter. Ovi motori ne utiču na prenos, niti vi vašim okretanjem utičete na motor. Izuzetno su brzi, ali morate da znate dobro da upravljate sa njima. Ono što sa snagom motora ide je i potrošnja. Pa tako snažniji motori zahtevaju snažnije baterije, koje su onda veće, teže i skuplje. Pa tako ovi bicikli sa ovakvim motorom prelaze mnogo manje kilometara sa jednim punjenjem nego recimo bicikli sa motorom kod pedala. Takođe postoje kit-ovi za ugradnju sa motorom u točku, baterijom i kontrolerom pa možete od vašeg starog klasičnog bicikla napraviti električni. Ovi motori su dugotrajni ali ima raznih prozvođača koji obično nisu navedeni pa tako niste 100% sigurni u performanse. Cene polovnih se kreću od 800 do 1200€. Novih zavisno od modela i jačine motora idu do 2000€ pa i više.

električni motor

 

Motori u sredini kod pedala su se pokazali kao najbolji i najracionalniji. Imaju gradacije po snazi pa možete izabrati gradski, za brda ili čak snažne motore za planinsku vožnju. Kod njih morate da okrećete pedale ali vam motor pomaže da vam bude mnogo lakše. Obično ima 3 ili 4 nivoa asistencije (pomaganja). Ne možete ih voziti bez okretanja pedala, osim ako ne idete nizbrdo. S obzirom da su ovi motori kod pedala, menjač i prenos utiče i na kretanje bicikla isto kao i kad vozite bicikl bez motora. Kada prebacite u niži prenos njemu je lakše, pa tako i troši manje energije. Skoro svi ovi motori su od 250W, ali su ipak vrlo snažni a uz to su i vrlo štedljivi. Najbolji proizvođači su YamahaBrose (Specialized koristi njihove), BoschShimano... Oni su napravili gradacije pa tako imate modele za grad (Active), za brda (Performance) i za planine (Performance CX), kao i kargo modele za kurirske službe. Razlikuju se po snazi to jest po obrtnom momentu Nm - što veći to je jači motor. Dobra stvar je što su oni odlično optimizovani i prelaze preko 100km sa jednim punjenjem baterije. Obično imaju ograničenu asistenciju na brzine do 25Km/h. Razni proizvođači ugrađuju ove motore u svoje bicikle pa ih možete izabrati. Ne postoji kit za ugradnju tako da morate kupiti ovakav gotov bicikl. Cene polovnih se kreću od 900 do 2000€. Novi idu od 2500€ pa do 5000€.



Postoji nekoliko pitanja koja morate rešiti pre kupovine:
 

• Za koju vrstu puta vam je potreban bicikl?
- Da li je to ravnica ili imate brdašca?
- Možda imate velika brda i veće uspone (planinski)? Pogledajte vožnju u planinskim uslovima:

- Možda vam treba sa jačim motorom u zadnjem točku koji se vozi na gas bez okretanja pedala (da se odmorite)?
 Bitna vam je autonomija baterije, to jest koliko ćete kilometara obično prelaziti dnevno? Na osnovu toga birate jačinu baterije? Bosch je napravio odličan kalkulator kretanja i potrošnje baterije što možete pogledati ovde>>>
 Naravno bitna je i cena, to jest koliko para imate?
 Da li kupujete nov ili polovan e-bicikl?


Ono što vam je sigurno, ne možete bicikl sa slabim motorom voziti pri velikom usponu, pa ako nemate dovoljno para ne treba ga ni kupovati već sačekajte da skupite još para za bicikl sa jačim motorom ili možda da kupite polovan za onoliko para koliko imate. Ako pak imate dovoljno para onda je najbolje uzeti najjači motor i poznate marke proizvođača. Tu su vam performanse zagarantovane i takve su kakve ih je proizvođač naveo. Obično su odličnog dizajna, kompaktni, aerodinamični, sa baterijom ugrađenom u ram bicikla i motorom koji je elegantno spojen sa pedalama. 

Toplo vam preporučujem kupite električni bicikl i vozite ga, uživaćete u tome.

Tasić Slađan - Tasa

Pogledajte i ostale moje blogove na https://tasafw.blogspot.com/